15. februar 2010

Hvidløg til halsen..!?


Ja måske jeg skulle prøve.. vågnede i morges med en led halssmerte og har nu drukket the og spist bolcher uden at kunne mærke noget...


Men nu læser jeg så at hvidløg skulle være vejen frem.. ved bare ikke helt om jeg kan få mig selv til at spise det hver dag og lugte (læs: STINKE) af hvidløg.. hmm måske har du et godt husråd du vil dele?

Her kan du læse om hvidløgens fordele ;)

Hvorfor er hvidløg nu så fortrinnelig?

Den er antiseptisk, dvs. den dræber bakterier. Det betyder, at den bruges til alle luftvejsinfektioner: forkølelse, bihulebetændelse, halsbetændelse og bronchitis. Den løsner slim i lungerne, hvilket der er brug for ved bronchitis. Ved halsbetændelse må man være forsigtig, da den kan skyldes en streptokokinfektion, og det er alvorligt.
Hvidløg er også god til at behandle blærebetændelse, som mange jo også lider af (jeg har i hvert fald haft et par stykker!)
Hvidløg har også antivirus egenskaber og bekæmper svamp i fordøjelsessystemet. Den har egenskaber, som sænker kolesterol og dermed forhøjet blodtryk.
Hvidløgs ormedrivende egenskaber er kendt af dyrehandlere, som forhandler et hvidløgspulver til hunde og katte mod orm.

Hvordan spises hvidløg?

Hvidløg spises frisk på brød. Den må aldrig spises på tom mave, da den irriterer slimhinderne. Det er nemt at spise hvidløg fint snittet på en tomatmad, en postejmad eller en Tahinmad. Tahin er et smørepålæg fremstillet af sesamfrø. Det styrker kroppens kalk. Hvidløg opvarmet i mad har ikke den imunstimulerende, helbredende virkning.

Spis hvidløg!

Det står ganske klart at den generelle folkesundhed ville blive væsentligt forbedret, hvis vi alle spiste hvidløg. Tænk på at det er muligt at undgå mange forkølelser og influenzaer. Kan mUdgiv indlægan stoppe infektionen før den sætter sig i bihulerne eller bronchiete er meget ubehag og mange sygedage undgået.
Husk at forebygge det er langt bedre end at helbrede- det er så let!

4 Hilsner:

randiglensbo.dk sagde ...

Hjemme hos os sværger vi til citrontoddy ved forkølelse og ondt i halsen. Saften af en citron op i et krus, lidt sukker i og så fyldes der op med kogende vand. Det er bare noget, der lindrer på en øm hals - og så smager det godt.

Randi

Inger Lises Verden sagde ...

Ja! Hvidløg er meget godt, men jeg har også problemer med at udsætte andre for min lugt bagefter. Så en artikel i går som også omtalte en masse andre skavanker det er godt imod.
Echinacea er nu også en god imuforebyggende plante (saft), og lugter ikke bagefter:-)
Jeg er hoppet lidt på sugetabletten "mucoangin" som bedøver halsen lidt. Den bedøver også alt andet, eks. tungen, men jeg "lægger" den så langt tilbage i ganen jeg kan have den og synes den lindrer...
Held og lykke og god bedring!
Kh Inger Lise

Polka sagde ...

Jeg læste om en eller anden operasanger, der bruger hvidløg for at undgå stemmeproblemer. Hun kommer et fed i endetarmen (I know!!!), men der optages det hurtigere og kommer derved hurtigere i blodet og rundt i kroppen. Desværre undgår man ikke hvidløgsånden (siges der ...).

Ved ikke, om jeg nogensinde får så ondt i halsen, at det skal prøves?

F R K. E V I G G L A D sagde ...

Bedstesblog-
Det blev afprøvet og det var bare super godt for den ømme hals.. tak for tippet ;)

Inger Lise-
Haha.. ja man må jo tænke på omgivelserne at de skal kunne holde en ud..hehe
mucoangin har jeg også brugt og de fungere også rigtig godt og smager fint.. og halsen er nu igen rask ;)

Polka-
Haha... oki ja det lyder godt nok lidt bizart! Og ja mon man bliver så syg at man prøver det!?
Halsen er rask nu.. så heldigvis behøves det ikke.. hehe

Tak skal i have, Kh Maria

Send en kommentar

TAK for din kommentar.. Husk at tilmelde dig via e-mail, så du ved når der er svar tilbage :)